Aktualności

Home office- jak efektywnie pracować z domu?

Home Office, czyli inaczej praca w domu. Do niedawna był to trend, na który mogli sobie pozwolić tylko nieliczni. Jednak obecna sytuacja w naszym kraju, a nawet na całym świecie spowodowała, że coraz więcej pracodawców zaczęło korzystać z tej opcji. Już na samą myśl „home office” łapiemy się za głowę. Osoby, które są przyzwyczajone do „biurowego porządku” nie są w stanie szybko i łatwo przestawić się na pracę w domu. Jak się w nim skoncentrować? W co się wyposażyć, aby praca była efektywna?

DYSCYPLINA PRZEDE WSZYSTKIM

Praca w warunkach domowych nie jest łatwa. Wokół nas roi się od rozpraszaczy i rzeczy, które zawsze są dla nas zawsze bardzo ważne i pilne do zrobienia. Co zrobić, aby możliwie jak najbardziej skoncentrować się na pracy? Przede wszystkim nie rozpraszaj się! Nigdy nie skoncentrujemy się na zadaniach, które mamy zrobić, jeśli obok co chwile będzie się odzywał nasz telefon. Wyłącz powiadomienia! Podczas home office warto również z góry wyznaczyć sobie godziny pracy. W warunkach domowych czas mija inaczej i łatwo się w tym pogubić. Rób sobie regularne przerwy! Podczas pracy biurowej nie ma nic gorszego dla naszego zdrowia niż monotonne siedzenie za biurkiem 8h pod rząd. Trzeba robić sobie przerwy i wprowadzić do swojego życia trochę ruchu. Pamiętaj, że nawet w pracy chodzisz do innych pomieszczeń, czy też na chwilę się przewietrzyć - nie zapominaj o tym również podczas pracy z domu.

WYGODNE MIEJSCE PRACY

Nie każdy z nas ma domowe biuro dostosowane do własnych potrzeb. Mimo to trzeba zadbać o miejsce, w którym będzie nam się wygodnie oraz przede wszystkim spokojnie pracowało. Pamiętaj o wygodnym krześle, bo to na nim będziesz spędzać kilka godzin dziennie. Nie należy również zapomnieć o odpowiednim doborze światła. W ciągu dnia jest to oczywiście światło naturalne, ale wieczorem wybierz takie, które nie męczy Cię za szybko.

ORGANIZACJA CZASU PRACY

Warto zaplanować swój dzień pracy. Zadaj sobie pytanie – jakie czekają mnie danego dnia zadania, obowiązki, czy spotkania? Oszacuj sobie czas na każde zadanie, wlicz w to przerwy i czas na obiad. Plan dnia warto sobie rozpisać w kalendarzu lub na tablicy suchościeralnej. Tablica suchościeralna przyda się również do zapisywania najważniejszych informacji i priorytetowych zadań.

ORGANIZACJA MIEJSCA PRACY I DOKUMENTÓW

Bardzo ciężko jest pracować w bałaganie i chaosie. Dlatego warto zadbać o porządek w miejscu pracy. Do tego pomocne okażą się ogranizery na biurko czy półki na dokumenty (najlepszy sposób na przechowanie papierów, których aktualnie używamy). Pracując z domu musimy też zadbać o organizację dokumentów. Najłatwiej jest porządkować je za pomocą segregatorów (posiadają one etykietę, która pozwala na podpisanie jakie dokumenty znajdują się w środku, dzięki czemu bardzo łatwo jest odszukać w nich potrzebujący dokument) czy teczek.

GALANTERIA PAPIERNICZA

Nawet w domowym biurze przyda się wiele drobiazgów z galanterii papierniczej. Podczas telekonferencji, bądź rozmów telefonicznych jest nam podawanych bardzo wiele informacji, które trzeba zapamiętać. Karteczki samoprzylepne umożliwiają szybkie zapisanie ważnych informacji, a następnie przymocowanie ich w miejscu, gdzie będą w zasięgu wzroku. Warto również zaopatrzyć się w notes. Wszystko co musimy zanotować może się znajdować w jednym miejscu, aby móc to bez problemu znaleźć.

DROBNE AKCESORIA

W biurze używa się wielu drobnych akcesoriów z serii „każdy je używa, ale mało kto o nich pamięta”. Przydadzą się one także podczas home office. Oprócz oczywistych długopisów czy nożyczek, nie należy zapomnieć o dziurkaczach i zszywaczach. To one pozwolą zadbać o porządek w dokumentach i ich odpowiednie posegregowanie. Do notatek i zapisywania ważnych informacji przydatne okażą się też zakleślacze i cienkopisy. Informacje zapisane w kolorze bardziej przykuwają uwagę i są czytelniejsze.

DRUKARKA I NISZCZARKA

Nie każdy ma je w domu, a przecież w biurze używamy ich codziennie. W domu nie trzeba mieć bardzo drogiej i dużej gabarytowo drukarki, bo przecież sami nie drukujemy tak dużo dokumentów. Wydatek na małą, domową drukarkę nie jest taki duży. A trzeba przyznać, że w obecnych czasach bez drukarki w domu żyje się dość ciężko. Niszczarka to podstawa podczas archiwizacji dokumentów. Czy trzeba mieć ją w domu? Nie zawsze, jednak jest ona istotna w miejscach, w których pracuje się z danymi osobowym. Elementy poufne nie mogą być wyrzucane bezpośrednio do kosza na śmieci.

ERGONOMIA – ZADBAJ O SIEBIE RÓWNIEŻ W DOMU

Pracując w domu również należy zadbać o swoje zdrowie. Częste pochylanie się do przodu, skręcanie szyi czy poruszanie głową w górę i w dół spoglądając na dokumenty leżące na biurku i ekran monitora może powodować spięcie w obrębie karku, szyi i pleców. Jest to bardzo częsta sytuacja spowodowana nieprawidłowym ustawieniem monitora bądź też częstym korzystaniem z dokumentów leżących na blacie biurka. Rozwiązaniem tego problemu jest wybór podstawy pod monitor, laptop czy też dokumenty. Pomoże to zredukować napięcia w obrębie ramion, karku i oczu dzięki umieszczeniu monitora lub laptopa na wysokości wzroku i pod odpowiednim kątem.

Wielogodzinne pisanie na komputerze bądź laptopie może powodować ból w obrębie palców, dłoni i nadgarstków. Jest na to rozwiązanie – podkładki przed klawiaturę, pod nadgarstek lub pod mysz. Pozwalają one unieść nadgarstki i  eliminować bolesne punkty uciskowe oraz łagodzić ból. Co w przypadku bóli pleców i nóg? Siedzenie w fotelu bez odpowiedniego oparcia może powodować osłabienie krążenia, ból pleców oraz duże zmęczenie. Jeżeli twoje krzesło nie posiada wyprofilowanego oparcia oraz możliwości regulacji, zastosuj podnóżek oraz podpórkę pod plecy aby postawa podczas pracy przy komputerze była prawidłowa. Stopy powinny spoczywać płasko na podłodze. W tym przypadku można zastosować podnóżek pod stopy. Wsparcie w odcinku lędźwiowym zapewni zastosowanie profilowanej podpórki pod plecy. 

Home office nie jest proste. Pracujemy w domu pełnym rozpraszaczy i bez odpowiedniego wyposażenia. Na szczęście jego skompletowanie nie jest ciężkie. Należy zadbać o kilka podstawowych rzeczy, a praca z domu od razu stanie się przyjemniejsza. Nie zapominajmy także o dyscyplinie, która pomoże przetrwać ciężki okres pracy z domu.

Kategorie

Top 5 promocje

Top 5 nowości

Archiwum

Znane marki