Aktualności

Zasady ergonomii w biurze - organizacja stanowiska pracy biurowej

organizacja pracy biurowej

Prawidłowa organizacja stanowiska biurowego nie należy wcale do najłatwiejszych zadań, jakby mogło dla wielu z nas się wydawać. Dzisiejsze biura charakteryzują się często złożoną i skomplikowaną budową. Środowiska pracy stale się rozwijają i wychodzą naprzeciw nie tylko pracownikom, ale i również klientom. Na przestrzeni lat zmieniła się definicja biura sama w sobie. Aktualnie wielu z nas jako swoje biuro traktuje dom, czy kawiarnie. Możliwości jest naprawdę wiele. Biorąc pod uwagę wszystkie, zachodzące w błyskawicznym tempie zmiany i zasady ergonomii w biurze, to zarządzanie jest niemałym wyzwaniem. Głównym zadaniem naszego pracodawcy jest zapewnienie nam zdrowego i funkcjonalnego środowiska pracy. Świat nieustannie się rozwija, środowiska biurowe również muszą iść do przodu za postępem, aby nasi pracownicy każdego dnia chętnie wykonywali swoje obowiązki. 


Organizacja stanowiska pracy biurowej 

Organizacja stanowiska pracy biurowej stwarza wyjątkowe wyzwania, które wynikają ze stosowania wielu typowych urządzeń biurowych, jak monitory, laptopy, telefony i wiele więcej. Zwiększanie świadomości na tematach potencjalnych zagrożeń jest kluczowe w zapobieganiu ich powstawania. Wdrażanie właściwych praktyk pracy, oraz stosowanie zasady ergonomii w biurze może przyczynić się do poprawy ogólnych standardów oraz wydajności pracy. Poprawa organizacji biura zapewnia ogromne korzyści, przede wszystkim wzrost komfortu i produktywności pracowników. Stosując pięć zasad ergonomii w biurze, opisanych w tym artykule, zdobędziecie wiedzę, która będzie początkiem do sukcesu. 

 

1. Zrozum dokładnie pojęcie ergonomii. 

Pojęcie ergonomii w biurze można krótko zdefiniować, jako projektowanie miejsca pracy w taki sposób, aby dostosować je na jak najwyższym poziomie do wymagań pracowników. To ciągłe starania, aby stworzone środowisko pracy idealnie dopasowywało się pod pracownika w celu zwiększenia jego wydajności. Jeśli ludzie pracujący w Waszej firmie osiągają dobre wyniki, to Wy jako pracodawcy analogicznie również. Za główny cel ergonomii biurowej przyjmuje się zapewnienie pozytywnego środowiska pracy, prawidłowego rozmieszczenia stanowisk pracy względem innych osób oraz szereg wielu innych kluczowych rzeczy. 

2. Zrozumienie ryzyka wystąpienia urazów.

Urazy, które występują przez źle zorganizowane stanowisko pracy, nie pojawiają się z dnia na dzień. Do najczęściej obserwowanych schorzeń możemy zaliczyć zaburzenia mięśniowo-szkieletowe, które objawia się uszkodzeniem tkanek miękkich, mięśni, nerwów, ścięgien i wiele więcej.

 
Do trzech podstawowych czynników ryzyka ergonomicznego zalicza się:

  • niewygodną postawę
  • częste kombinacje pozycji
  • źle dostosowana wysokość fotelu względem biurka

 

3. Zweryfikuj potencjalne zagrożenie ergonomiczne 

Postarajcie się zaobserwować i zweryfikować samodzielnie niedociągnięcia w wyposażeniu biura, które utrudniają Waszą codzienną pracę. Jak to mówią zwalczając problem, musimy skupić się na tym co przyczynia się do jego powstawania. Przeprowadźcie ergonomiczne oceny ryzyka, aby zidentyfikować je i udokumentować. 

 

4. Skonfiguruj swoje miejsce pracy z standardami 

Certyfikowani, zawodowi ergonomiści opracowali model czterech punktów, które powinny być spełnione w każdym miejscu pracy, jako podstawowe standardy. Dla wielu z Was mogą one wydawać się tak oczywiste, a jednak w dalszym ciągu istnieją miejsca, w których nie są one przestrzegane. 


Zasady ergonomii w biurze - 4 podstawowe zasady:

  • krzesło przystosowane w taki sposób, że swobodnie dotykamy nimi podłoża
  • możliwość oparcia pleców o krzesło 
  • odpowiednie oświetlenie nieobciążające wzroku 
  • odpowiednio przystosowana klawiatura i myszka


5. Ostatni, a zarazem najważniejszy punkt. Odpowiedni dobór artykułów biurowych. 

W związku z szeroką gamą dostępnych dziś produktów biurowych, sprzętu i mebli (większa część jest nawet oznaczana, jako ergonomiczne) pojawia się pytanie, które z nich będą najbardziej odpowiednie dla nas oraz czym się kierować. 

  • Krzesło: powinno mieć możliwość pneumatycznej regulacji wysokości, oparcie przechylane do przodu i tyłu, kontrolę napięcia oparcia oraz podparcie lędźwi.
  • Biurko: optymalna wysokość z dużą powierzchnią do pracy.
  • Klawiatura: powinna leżeć płasko oraz mieć funkcję ustawienia pod kątem (podstawka pod nadgarstek umożliwi nam utrzymanie optymalnej wysokości dłoni).
  • Monitor: możliwość regulacji jasności i kontrastu, brak migotania, możliwość regulacji nachylenia przy użyciu ramion do monitora 
  • Zestaw słuchawkowy: z możliwością szybkiego odłączenia od zasilania
  • Podnóżek: z możliwością regulacji od 28 cm do 46 cm.
jak prawidłowo siedzieć przy komputerze?
  • Laptopy / komputery: najlepiej z zewnętrzną myszą oraz klawiaturą, unikajcie jednej pozycji przez cały dzień.

 

Co to jest ergonomia pracy przy komputerze? 

Ergonomia pracy przy komputerze nie jest w zasadzie niczym innym jak prawidłowym usadzeniem względem monitora. Jest to niezwykle ważne, ponieważ zachowując prawidłową postawę ciała oraz posiadając odpowiednio dostosowane artykuły biurowe w okół nas jesteśmy w stanie w wysokim stopniu przyczynić się do redukcji problemów z kręgosłupem, wzrokiem oraz wszystkich innych problemów na tle krążeniowo - naczyniowym. 

Obraz przedstawiający prawidłowe usadzenie: 

 

Kategorie

Top 5 promocje

Top 5 nowości

Archiwum